کد خبر: 232496
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۴
شاهین

اگر قرار باشد سدان‌های آپشنال و کراس‌اوورهای ایران‌خودرو و سایپا در بازار قیمتی برابر یا بالاتر نسبت‌به قیمت خودروهای مشابه چینی داشته باشند، مزیتی برای خرید نخواهند داشت و دلیلی وجود ندارد مشتریان، آن‌ها را نسبت‌به محصولاتی که امتحان خود را پس داده‌اند، ترجیح دهند.

محمدعلی دیانتی‌زاده در سرمقاله امروز (دوشنبه، ۲۴ آذرماه ۱۳۹۹) روزنامه «دنیای خودرو»، به موضوع « شروط رقابتی برای محصولات جدید خودروسازان » پرداخت.

به گزارش «اخبار خودرو»، سردبیر روزنامه «دنیای خودرو» در این باره نوشت:

زمانی ‌که انواع سدان‌ های آپشنال و کراس ‌اوورهای چینی با قیمتی بین ۵۰ تا ۱۰۰میلیون‌تومان در بازار ایران عرضه می‌شدند، بسیاری از کارشناسان صنعت خودرو از فقدان مدل‌های داخلی دارای امکانات روز و نیز کراس‌اوورهای ساخت داخل در سبد محصول ایران‌خودرو و سایپا انتقاد می‌کردند. حال اما می‌توان انتظار داشت طی یک‌سال آینده شاهد حضور سدان‌های جدید و آپشنال همچون «شاهین» و «تارا» و نیز کراس‌اوورهایی همچون «آریا» و «K۱۲۵» در میان محصولات سایپا و ایران‌خودرو باشیم. این در حالی است که خودروسازان بخش‌خصوصی نیز با همکاری چینی‌ها محصولات متنوعی را برای بازار خودرو ایران تدارک دیده‌اند که در کنار چند محصول شناخته‌شده و جاافتاده در بازار مانند جک S۵، ام‌وی‌ام ایکس۳۳، تیگو۷ و... به بازار عرضه خواهند شد. 

اما آیا خودروهای جدید خودروسازان داخلی در رقابت با محصولات چینی خودروسازان بخش‌خصوصی موفق خواهند بود؟

این موفقیت در گرو سه عامل است؛ عامل نخست، کیفیت و امکانات محصولاتی همچون شاهین، تارا، آریا و... است. چراکه برخی محصولات چینی از این بابت موفق به جلب اعتماد مشتریان شده‌اند و به‌تدریج توانستند حتی بازار کارکرده‌های خود را نیز رونق بخشند.

عامل دوم قیمت است؛ اگر قرار باشد سدان‌های آپشنال و کراس‌اوورهای ایران‌خودرو و سایپا در بازار قیمتی برابر یا بالاتر نسبت‌به قیمت خودروهای مشابه چینی داشته باشند، مزیتی برای خرید نخواهند داشت و دلیلی وجود ندارد مشتریان، آن‌ها را نسبت‌به محصولاتی که امتحان خود را پس داده‌اند، ترجیح دهند. ضمن این‌که باتوجه به افت شدید قدرت خرید مردم و رسیدن قیمت سدان‌های آپشنال و کراس‌اوورهای چینی به ۴۰۰میلیون تا یک‌میلیارد تومان، این سگمنت از بازار دیگر به اندازه قبل مشتری ندارد و بیشتر به جولانگاهی برای دلالان تبدیل شده است.

عامل سوم نیز بحث خدمات پس از فروش است. تجربه نشان داده ورود برخی مدل‌ها به سبد محصول خودروسازان داخلی به‌منزله ارائه خدمات پس از فروش این مدل‌ها در همه نمایندگی‌های مجاز نیست و به‌رغم گستردگی شبکه نمایندگان خودروسازان در سراسر کشور، تنها نمایندگی‌های منتخبی (که گاه تعدادشان از تعداد نمایندگی‌های خودروسازان بخش خصوصی) کمتر است، به ارائه خدمات این مدل‌ها می‌پردازند.

پس در این مورد نیز بحث رقابت کاملا جدی است. از این رو، خودروسازان باید در بحث تامین کیفیت و تعدد امکانات محصولات جدید خود و نیز مدیریت قیمت تمام‌شده آن‌ها بسیار بکوشند و درخصوص خدمات پس از فروش این محصولات نیز به‌نحوی عمل کنند که تمامی نمایندگی‌های آن‌ها در سراسر کشور آماده ارائه خدمت دراین‌خصوص باشند. در این صورت می‌توان به توفیق این محصولات در عرصه رقابت با محصولات خودروسازان بخش خصوصی امیدوار بود. 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 14 =